Jednostki naukowe: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Podstawowym problemem przy konstruowaniu mobilnych urządzeń chłodniczych, używanych m.in. w kamperach, food truckach, jachtach, wagonach kolejowych czy przyczepach, jest - oprócz kompaktowych wymiarów – kwestia zużycia energii.
Mając na uwadze ten aspekt, zespół Katedry Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie stworzył prototyp chłodziarki, która przy pojemności użytkowej 48 litrów w trybie energooszczędnym pobiera zaledwie 16W. Opracowana konstrukcja agregatu i technologia może być wykorzystana w dowolnej izolowanej cieplnie obudowie o pojemności od 30 do 200 litrów na dowolnym środku transportu przy zasilaniu od sieci pokładowej 12 V DC lub akumulatora.
Redukcja zużycia enegii
Zalety proponowanego rozwiązania to redukcja zużycia energii od 15 do 60%, podniesienie klasy energetycznej chłodziarki z E do A lub B, możliwość zastosowania dwupoziomowej regulacji temperatury w komorze transportowej, proekologiczność – brak zawartości freonów i innych czynników chłodniczych, zasilanie z sieci prądu stałego 12 lub 24 V, małe gabaryty i masa, cicha praca.
Szerokie zastosowanie
- Foodtrucki i autosklepy,
- wymagające chłodziarek,
- samochody,
- domki,
- przyczepy,
- jachty i inne jednostki pływające,
- wagony kolejowe,
- działki i tereny, gdzie brak jest sieci elektrycznej.
Kontakt z Brokerem Technologii
Regionalne Centrum Innowacji i Transferu Technologii, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Tomasz Łyżwiński
tel. 91 449 43 91
e-mail: tlyzwinski@zut.edu.pl