Politechnika Wrocławska
Oferta obejmuje wynalazek, na który składa się metoda pomiaru oraz urządzenie diagnostyczne do ustalania jakości paliwa samochodowego, w szczególności do kontrolowania składu próbki paliwa pobranego np. ze zbiornika.
Know-how
Jednostki naukowe: Politechnika Wrocławska
Numer zgłoszenia / patentu: PCT/PL2015/000120
Numer zgłoszenia/patentu PCT/PL2015/000120

Oferta obejmuje wynalazek, na który składa się metoda pomiaru oraz urządzenie diagnostyczne do ustalania jakości paliwa samochodowego, w szczególności do kontrolowania składu próbki paliwa pobranego np. ze zbiornika.

Wynalazek chroniony jest poprzez międzynarodowe zgłoszenie nr PCT/PL2015/000120 pn. ”Method and device for determining the quality of motor car fuel” z dnia 24 lipca 2015.

Szczegóły techniczne

W celu ustalania jakości paliwa pobiera się próbkę o objętości ok. 1 cm3 do specjalistycznego naczynia, w którym umieszczony jest czujnik/sensor piezoelektryczny. Następnie poprzez zastosowanie opracowanej metody pomiarowej, która wykorzystuje doświadczalne krzywe kalibracyjne, dokonuje się numerycznego wyliczenia składu paliwa. Wynikiem pomiaru jest liczbowe (procentowe) przedstawienie zawartości właściwego paliwa w badanej próbce.

Czujnik piezoelektryczny może być kalibrowany w zależności od potrzeb pomiarowych, np. do wyznaczenia zawartości dodatku zarówno cięższego oleju napędowego w benzynie, czy też zawartości domieszki lżejszej benzyny w oleju napędowym. W obecnej formie urządzenie jest przystosowane do wykonywania badań wstępnych, tj. stwierdzenia, że skład paliwa jest nieodpowiedni, bez określania rodzaju zanieczyszczeń. Istnieje możliwość rozwinięcia wynalazku w taki sposób, aby umożliwić rozróżnienie innych dodatków wprowadzanych do paliwa – przede wszystkim wody, alkoholi, jak również ciężkich olei silnikowych.

Wynalazek został pozytywnie przetestowany w warunkach rzeczywistych (zbudowano prototyp). Z baku pobrano serię próbek oleju napędowego i benzyny oraz przygotowano próbki z różnymi zanieczyszczeniami. Następnie wszystkie próbki zostały przebadane oferowaną metodą. Otrzymane wyniki potwierdziły skuteczność wynalazku.

Zastosowania / rynki

Miernik znajduje zastosowanie w ramach wstępnej diagnostyki stanu jakości paliwa samochodowego (badania przesiewowe), zarówno benzyny, jak i oleju napędowego (porównanie do zadanego paliwa wzorcowego).

Wynalazek może być wykorzystywany np. przez:

  • Autoryzowane serwisy samochodowe,
  • Firmy ubezpieczeniowe,
  • Producentów pojazdów mechanicznych,
  • Właścicieli firm transportowych,
  • Klientów indywidualnych chcących sprawdzić jakość tankowanego paliwa.

Urządzenie umożliwia wyjaśnienie potencjalnych przyczyn uszkodzenia silnika związanych ze stosowaniem przez użytkownika paliwa o niewłaściwych parametrach użytkowych. Ma to również aspekt ekologiczny, gdyż paliwo o niewłaściwych parametrach spala się w silniku z wydzieleniem dużej ilości substancji zanieczyszczających środowisko.

Innowacyjność / korzyści

Najważniejsze przewagi i zalety wynalazku:

  • Prostota układu.
  • Łatwość obsługi.
  • Urządzenie umożliwia znaczne uproszczenie, miniaturyzację i skrócenie czasu analizy w porównaniu do stosowanych drogich, instrumentalnych metod analizy składu paliwa.
  • Urządzenie jest kompaktowe, lekkie, w pełni przenośne.

Kontakt z Brokerem Technologii
Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Politechnika Wrocławska

Tomasz Marciniszyn

tel. + 48 71 320 41 95

e-mail: tomasz.marciniszyn@pwr.edu.pl

wctt-logo.jpg


Czy wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies przez pactt.pl?

Zapisano