
Jednostki naukowe: Politechnika Wrocławska
Numer zgłoszenia / patentu: PCT/PL2015/000120
Numer zgłoszenia/patentu PCT/PL2015/000120
Oferta obejmuje wynalazek, na który składa się metoda pomiaru oraz urządzenie diagnostyczne do ustalania jakości paliwa samochodowego, w szczególności do kontrolowania składu próbki paliwa pobranego np. ze zbiornika.
Wynalazek chroniony jest poprzez międzynarodowe zgłoszenie nr PCT/PL2015/000120 pn. ”Method and device for determining the quality of motor car fuel” z dnia 24 lipca 2015.
Szczegóły techniczne
W celu ustalania jakości paliwa pobiera się próbkę o objętości ok. 1 cm3 do specjalistycznego naczynia, w którym umieszczony jest czujnik/sensor piezoelektryczny. Następnie poprzez zastosowanie opracowanej metody pomiarowej, która wykorzystuje doświadczalne krzywe kalibracyjne, dokonuje się numerycznego wyliczenia składu paliwa. Wynikiem pomiaru jest liczbowe (procentowe) przedstawienie zawartości właściwego paliwa w badanej próbce.
Czujnik piezoelektryczny może być kalibrowany w zależności od potrzeb pomiarowych, np. do wyznaczenia zawartości dodatku zarówno cięższego oleju napędowego w benzynie, czy też zawartości domieszki lżejszej benzyny w oleju napędowym. W obecnej formie urządzenie jest przystosowane do wykonywania badań wstępnych, tj. stwierdzenia, że skład paliwa jest nieodpowiedni, bez określania rodzaju zanieczyszczeń. Istnieje możliwość rozwinięcia wynalazku w taki sposób, aby umożliwić rozróżnienie innych dodatków wprowadzanych do paliwa – przede wszystkim wody, alkoholi, jak również ciężkich olei silnikowych.
Wynalazek został pozytywnie przetestowany w warunkach rzeczywistych (zbudowano prototyp). Z baku pobrano serię próbek oleju napędowego i benzyny oraz przygotowano próbki z różnymi zanieczyszczeniami. Następnie wszystkie próbki zostały przebadane oferowaną metodą. Otrzymane wyniki potwierdziły skuteczność wynalazku.
Zastosowania / rynki
Miernik znajduje zastosowanie w ramach wstępnej diagnostyki stanu jakości paliwa samochodowego (badania przesiewowe), zarówno benzyny, jak i oleju napędowego (porównanie do zadanego paliwa wzorcowego).
Wynalazek może być wykorzystywany np. przez:
- Autoryzowane serwisy samochodowe,
- Firmy ubezpieczeniowe,
- Producentów pojazdów mechanicznych,
- Właścicieli firm transportowych,
- Klientów indywidualnych chcących sprawdzić jakość tankowanego paliwa.
Urządzenie umożliwia wyjaśnienie potencjalnych przyczyn uszkodzenia silnika związanych ze stosowaniem przez użytkownika paliwa o niewłaściwych parametrach użytkowych. Ma to również aspekt ekologiczny, gdyż paliwo o niewłaściwych parametrach spala się w silniku z wydzieleniem dużej ilości substancji zanieczyszczających środowisko.
Innowacyjność / korzyści
Najważniejsze przewagi i zalety wynalazku:
- Prostota układu.
- Łatwość obsługi.
- Urządzenie umożliwia znaczne uproszczenie, miniaturyzację i skrócenie czasu analizy w porównaniu do stosowanych drogich, instrumentalnych metod analizy składu paliwa.
- Urządzenie jest kompaktowe, lekkie, w pełni przenośne.
Kontakt z Brokerem Technologii
Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Politechnika Wrocławska
Tomasz Marciniszyn
tel. + 48 71 320 41 95
e-mail: tomasz.marciniszyn@pwr.edu.pl
Plik do pobrania
-
Oferta technologiczna - Miernik jakości paliwa samochodowego
[ .pdf ] 595.64 KB