
Jednostki naukowe: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Paliwo doprowadzane jest do wtryskiwacza pod wysokim ciśnieniem, którego wartość zależy od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Następnie płynie przez kanał doprowadzający w korpusie do rozpylacza.
W starszych układach wtryskowych rozpylacz otwiera się kiedy pompa wtryskowa wykonuje pracę przy ciśnieniu otwarcia i wtrysk trwa dopóki pompa tłoczy paliwo. W nowych układach wtryskowych Common Rail wtryskiwacz otwiera rozpylacz za pomocą impulsu elektromagnetycznego lub dzięki kryształom piezoelektrycznym. Proponowane rozwiązanie powoduje dokładniejsze wymieszanie się paliwa z powietrzem co poprawia proces spalania mieszaniny paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika.
Powierzchnia niepracującej części iglicy pokryta jest materiałem o działaniu katalitycznym. Rozpylacz ma dodatkowy centralny wtryskowy otwór pokryty materiałem o działaniu katalitycznym. Z kolei rozpylacz ma wtryskowe otwory oraz zewnętrzna część korpusu rozpylacza przystająca do otworów wtryskowych pokryte materiałem o działaniu katalitycznym oraz obwodowy kanał w górnej części korpusu w miejscu kontaktu z korpusem wtryskiwacza. Obwodowy kanał można wykonać tylko, kiedy rozpylacz ma płaską powierzchnię uszczelniającą. Obwodowy kanał pokryty jest materiałem o działaniu katalitycznym. Kanał ten zapewnia podgrzanie temperatury paliwa przed wtryskiem do komory spalania. Pokrycie elementów rozpylacza materiałem o działaniu katalitycznym zapewnia aktywację reakcji odwodornienia węglowodorów. Proces ten poprawia proces spalania mieszaniny paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika.
Zmniejszenie zużycia paliwa
Proponowane przez nas rozwiązanie zmniejsza zużycie paliwa. Przyczynia się to do zmniejszenia nakładów finansowych użytkownika związanych z eksploatacją pojazu przy równoczesnym niskim koszcie samego rozpylacza i jego montażu. Z drugiej strony rozwiązanie to w bezpośredni sposób przekłada się na zmniejszenie emisji spalin do środowiska, co jest kluczowe w kontekście zmian prawa zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym. Na tym etapie szacuje się, że rozwiązanie przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa o 30%. Wskazana efektywność jest szacunkowa, a obecnie trwają prace badawcze mające na celu jej szczegółowe określeni
Kontakt z Brokerem Technologii
Regionalne Centrum Innowacji i Transferu Technologii, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Daria Wróbel
tel. 725 29 28 08
e-mail: dwrobel@zut.edu.pl