
Jednostki naukowe: Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego
Numer zgłoszenia / patentu: P.397963 PAT.219799
Przedmiotem zgłoszenia jest energochłonny panel denny, wykorzystywany, jako skuteczny sposób zabezpieczenia dna pojazdu przed wybuchami min i improwizowanymi ładunkami wybuchowymi (IED), ponieważ pochłania znaczną cześć energii wybuchu poprzez odpowiednie dobranie warstw panelu.
Wynalazek ten kwalifikowany jest w dziedzinie biernej ochrony pojazdów wojskowych.
Kadłuby obecnie eksploatowanych pojazdów gąsienicowych charakteryzują się płaskim dnem. Rozwiązanie to jest niekorzystne z wytrzymałościowego punktu widzenia, a także niewystarczające, jeśli chodzi o możliwości ochronne przed skutkami obciążenia szybkozmienną falą ciśnienia o dużej intensywności. Istniejące obecnie rozwiązania ochronne w tym zakresie polegają na stosowaniu opancerzeń, które są trudne w montażu na istniejących pojazdach, a także stosowanie pancerzy pasywnych, które są nieskuteczne, jeżeli chodzi o ochronę przeciw Improwizowanym Ładunkom Wybuchowym. Innymi znanymi rozwiązaniami jest pancerz wielowarstwowy zgłoszony, do UP pod nr 302229 w 1994 r., który również nie jest odpowiedni do zabezpieczenia przed dużymi ładunkami.
Ochronne panele, stosowane w pojazdach wojskowych, zostały przestawione w zgłoszeniu patentowym pt. Vehicle mine protection structure, o numerze US5663520. Wynalazek przedstawia ochronną strukturę montowaną w pojeździe, złożoną ze wzmocnionych płyt. Struktura obejmuje wiele części pojazdu, przez co jest niezmiernie skomplikowana.
Kontakt z Brokerem Technologii
Centrum Transferu Technologii, Wojskowa Akademia Techniczna
tel. +48 261 83 90 88