Politechnika Świętokrzyska
Przedmiotem oferty jest sposób głębokiego recyklingu nawierzchni drogowej w technologii asfaltu spienionego, w którym do rekonstruowanej podbudowy dodaje się wapna i cementu, a także doziarniającego kruszywa łamanego, a następnie dozuje się asfalt sp
Patenty / Zgłoszenia patentowe
Jednostki naukowe: Politechnika Świętokrzyska
Numer zgłoszenia / patentu: P. 214768
Przedmiotem oferty jest sposób głębokiego recyklingu nawierzchni drogowej w technologii asfaltu spienionego, w którym do rekonstruowanej podbudowy dodaje się wapna i cementu, a także doziarniającego kruszywa łamanego, a następnie dozuje się asfalt spieniony.
Głęboki recykling nawierzchni drogowej

Innowacyjność prezentowanej technologii polega na tym, że do recyklowanej mieszanki mineralnej dodaje się pyłów lotnych frakcji poniżej 0,063 mm w ilości od 5% do 20% wagowych.

W przypadku wykonywania recyklingu metodą na miejscu, na powierzchni recyklowanej drogi rozkłada się kruszywo doziarniające oraz warstwę wapna, cementu i pyłów lotnych. Spoiwo (cement, wapno) rozkłada się z dokładnością do 15% w stosunku do założonego jednostkowego zużycia.
Dodatek do mieszanki mineralnej recyklowanej podbudowy pyłów, powoduje to, że w czasie dozowania do niej asfaltu spienionego następuje proces otaczania tych ziaren przez asfalt spieniony. W ten sposób kształtuje się struktura wewnętrzna recyklowanego materiału w technologii asfaltu spienionego.
Im więcej będzie drobnych cząsteczek mineralnych do 0,063 mm, tym więcej zostanie ich otoczonych asfaltem spienionym i tym samym materiał podbudowy uzyska wyższe parametry fizyko-mechaniczne.

Zalety proponowanego sposobu recyklingu
  • stosowanie materiałów odpadowych w recyklowanej mieszance, a tym samym zmniejszenie degradacji złóż naturalnych i ochrona środowiska,
  • wzrost parametrów mechanicznych recyklowanej podbudowy, w tym:
    • wytrzymałości na rozciąganie,
    • modułu sztywności pełzania,
    • stabilności odkształcenia według Marshalla,
    • odporności na oddziaływanie wody,
    • zmniejszenie wolnych przestrzeni w warstwie;
  • krótszy czas wykonania podbudowy recyklowanej z pyłami mineralnymi w stosunku do tradycyjnych technologii,
  • niższe koszty produkcji nawierzchni drogowej, dzięki wykorzystaniu materiału odpadowego,
  • zastosowanie rozwiązania daje możliwość uzyskania trwalszego produktu.
Technologia głębokiego recyklingu nawierzchni drogowej w technologii asfaltu spienionego znajduje zastosowanie w budownictwie drogowym.

Kontakt z Brokerem Technologii
Ośrodek Transferu Technologii, Politechnika Świętokrzyska

Justyna Domagalska

tel. 48 41 34-24-471

e-mail: j.domagalska@tu.kielce.pl

9k=

Czy wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies przez pactt.pl?

Zapisano