
Jednostki naukowe: Politechnika Świętokrzyska
Numer zgłoszenia / patentu: P. 214768
Przedmiotem oferty jest sposób głębokiego recyklingu nawierzchni drogowej w technologii asfaltu spienionego, w którym do rekonstruowanej podbudowy dodaje się wapna i cementu, a także doziarniającego kruszywa łamanego, a następnie dozuje się asfalt spieniony.
Głęboki recykling nawierzchni drogowej
Innowacyjność prezentowanej technologii polega na tym, że do recyklowanej mieszanki mineralnej dodaje się pyłów lotnych frakcji poniżej 0,063 mm w ilości od 5% do 20% wagowych.
W przypadku wykonywania recyklingu metodą na miejscu, na powierzchni recyklowanej drogi rozkłada się kruszywo doziarniające oraz warstwę wapna, cementu i pyłów lotnych. Spoiwo (cement, wapno) rozkłada się z dokładnością do 15% w stosunku do założonego jednostkowego zużycia.
Dodatek do mieszanki mineralnej recyklowanej podbudowy pyłów, powoduje to, że w czasie dozowania do niej asfaltu spienionego następuje proces otaczania tych ziaren przez asfalt spieniony. W ten sposób kształtuje się struktura wewnętrzna recyklowanego materiału w technologii asfaltu spienionego.
Im więcej będzie drobnych cząsteczek mineralnych do 0,063 mm, tym więcej zostanie ich otoczonych asfaltem spienionym i tym samym materiał podbudowy uzyska wyższe parametry fizyko-mechaniczne.
Zalety proponowanego sposobu recyklingu
- stosowanie materiałów odpadowych w recyklowanej mieszance, a tym samym zmniejszenie degradacji złóż naturalnych i ochrona środowiska,
- wzrost parametrów mechanicznych recyklowanej podbudowy, w tym:
- wytrzymałości na rozciąganie,
- modułu sztywności pełzania,
- stabilności odkształcenia według Marshalla,
- odporności na oddziaływanie wody,
- zmniejszenie wolnych przestrzeni w warstwie;
- krótszy czas wykonania podbudowy recyklowanej z pyłami mineralnymi w stosunku do tradycyjnych technologii,
- niższe koszty produkcji nawierzchni drogowej, dzięki wykorzystaniu materiału odpadowego,
- zastosowanie rozwiązania daje możliwość uzyskania trwalszego produktu.
Technologia głębokiego recyklingu nawierzchni drogowej w technologii asfaltu spienionego znajduje zastosowanie w budownictwie drogowym.
Kontakt z Brokerem Technologii
Ośrodek Transferu Technologii, Politechnika Świętokrzyska
Justyna Domagalska
tel. 48 41 34-24-471
e-mail: j.domagalska@tu.kielce.pl