Politechnika Poznańska
Tarcza hamulcowa do hamulców tarczowych, w której pierścienie cierne mają naciętą lub nawiercaną powierzchnię cierną w postaci co najmniej jednego rowka o kształcie otwartej krzywej posiadającej początek i koniec na dwóch różnych promieniach tarczy.
Patenty / Zgłoszenia patentowe
Jednostki naukowe: Politechnika Poznańska
Numer zgłoszenia / patentu: Pat.232881 Poziom gotowości technologicznej (TRL): 4

Idea rozwiązania

Tarcza hamulcowa do hamulców tarczowych, w której pierścienie cierne mają naciętą lub nawiercaną powierzchnię cierną w postaci co najmniej jednego rowka o kształcie otwartej krzywej posiadającej początek i koniec na dwóch różnych promieniach tarczy przebiegających wokół osi obrotu tarczy hamulcowej, a rowek ma kształt linii spiralnej otwartej o początku i końcu na dwóch różnych promieniach tarczy hamulcowej po co najmniej jednym okrążeniu osi pierścienia ciernego.

Zalety rozwiązania i przewaga rynkowa

  • stabilny (płaski) przebieg chwilowego współczynnika tarcia w funkcji czasu hamowania,
  • w porównaniu z klasycznymi rozwiązaniami powierzchni ciernych tarcz hamulcowych, nacięcia lub nawiercenia w kształcie linii spiralnej powodują stabilny proces hamowania charakteryzujący się niezmienną wartością opóźnienia hamowania od początku hamowania aż do zatrzymania,
  • usuwanie produktów zużycia tworzących warstwę trzecią z materiału ciernego oraz z tarczy hamulcowej tworzącej nalepy                   na okładzinach ciernych,
  • obniżenie średniej temperatury tarczy hamulcowej ze względu na większą powierzchnie wymiany ciepła,
  • najniższe zużycie okładzin ciernych względem innych rozwiązań tarcz hamulcowych z nacięciami lub nawierceniami na powierzchni ciernych tarcz hamulcowych.
  • w przypadku tarczy z rowkiem spiralnym, zużycie materiału ciernego jest na zbliżonym poziomie co dla tarcz bez perforacji,
  • tarcza hamulcowa zarówno dla zastosowań kolejowych jak i samochodowych przeszła z wynikiem pozytywnym stanowiskowe badania odzwierciedlające rzeczywiste warunki pracy; badania zostały przeprowadzone na dwóch bezwładnościowych certyfikowanych stanowiskach hamulcowych zgodnie z przyjętymi programami badawczymi.

Potencjalni klienci

Producenci tarcz hamulcowych dla zastosowań w motoryzacji i kolejnictwie.

Stan ochrony prawnej

Przyznany patent
Tarcza hamulcowa nr Pat.232881

Link do oferty CTT PP: https://put.poznan.pl/ctt-zaproszenia-ilit


Kontakt z Brokerem Technologii

Centrum Transferu Technologii Politechniki Poznańskiej

pl. Marii Skłodowskiej-Curie 5

Biuro 409

60-965 Poznań

e-mail: ctt@put.poznan.pl

ctt-pp.png

Czy wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies przez pactt.pl?

Zapisano