Wałek dwustronnie zawieszony magnetycznie z naciąganiem osiowym, pełniący funkcję łożyska magnetycznego

Politechnika Świętokrzyska
Wałek Dwustronnie Zawieszony Magnetycznie z Naciągiem Osiowym (WDZMzNO) zapewnia wyższą wydajność pracy urządzeń wirujących ze względu na brak tarcia.
Patenty / Zgłoszenia patentowe
Jednostki naukowe: Politechnika Świętokrzyska
Numer zgłoszenia / patentu: P. 229714
Wałek Dwustronnie Zawieszony Magnetycznie z Naciągiem Osiowym (WDZMzNO) zapewnia wyższą wydajność pracy urządzeń wirujących ze względu na brak tarcia. Jest to możliwe poprzez połączenie dwustronnego zawieszenia magnetycznego z naciągiem poosiowym wału.
Produkt innowacyjny w skali Europy

Żadna z istniejących konstrukcji łożysk magnetycznych w Europie, a nawet na świecie nie oferuje hybrydowej konstrukcji łączącej w sobie magnesy stałe oraz cewki elektromagnetyczne. Jedynymi substytutami technologicznymi są łożyska magnetyczne NSK, SKF, przy czym precyzja działania oferowanego przez nich rozwiązania opiera się w głównej mierze na sterowaniu siłami elektromagnetycznymi, a w przypadku tego rozwiązania jest to głównie stałe pole magnetyczne.

Zalety wałka

niska emisja hałasu i małe zużycie energii,
bezobsługowa praca,
brak lub niewielkie smarowanie,
wysoka prędkość obrotowa,
zastosowanie dodatkowego poosiowego naciągu mechaniczno-elektro-magnetycznego w WDZMzNO zwiększa tłumienie drgań oraz odporność na działanie sił poprzecznych,
niższe koszty eksploatacji maszyn opartych o ruch wirowy, w których masa nie ma znaczenia.

Zastosowanie innowacji

przemysł energetyczny – np. koło masowe w akumulatorze energii mechanicznej, łożyskowanie wałów w prądnicach,
przemysł logistyczny – specjalistyczne urządzenia nawigacyjne wykorzystujące kierowanie giroskopowe,
przemysł kosmiczny – platformy satelitarne wykorzystujące efekt giroskopowy w celach sterujących, w przestrzenii wymagają jak największej trwałości, niezawodności oraz prostoty w konstrukcji. W WDZMzNO wirnik może pracować jako silnik oraz koło masowe,
przemysł morski – łożysko magnetyczne może pełnić rolę substytutu łożyskowania wałów napędowych narażonych na korozję.


Kontakt z Brokerem Technologii
Ośrodek Transferu Technologii, Politechnika Świętokrzyska

Justyna Domagalska

tel. 48 41 34-24-471

e-mail: j.domagalska@tu.kielce.pl

9k=

Czy wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies przez pactt.pl?

Zapisano