Politechnika Świętokrzyska
Sposób wytwarzania mieszanki mineralno-asfaltowej typu betonu asfaltowego w obniżonej temperaturze w technologii asfaltu spienionego, przeznaczonej na warstwę wiążącą nawierzchni drogowej.
Patenty / Zgłoszenia patentowe
Jednostki naukowe: Politechnika Świętokrzyska
Numer zgłoszenia / patentu: P. 219042
Sposób wytwarzania mieszanki mineralno-asfaltowej typu betonu asfaltowego w obniżonej temperaturze w technologii asfaltu spienionego, przeznaczonej na warstwę wiążącą nawierzchni drogowej.
Wytwarzanie betonu asfaltowego


Lepiszcze przed procesem spieniania dodatkiem niewielkiej ilości wody modyfikowane jest woskiem syntetycznym Fischera-Tropscha (F-T) w ilości od 2,0% do 3,5% (m/m), co pozwala uzyskać parametry fizykomechaniczne mieszanki mineralno-asfaltowej na wysokim poziomie. Beton asfaltowy z asfaltem spienionym modyfikowanym woskiem F-T charakteryzuje się większą odpornością na oddziaływanie wody oraz na powstawanie deformacji trwałych (kolein) w porównaniu do mieszanki wytwarzanej w sposób tradycyjny (metodą „na gorąco”).

Opracowana technologia pozwala na obniżenie temperatury technologicznej wytwarzania betonu asfaltowego o 50% oraz temperatury wbudowania i zagęszczania z 140-120°C do 100-80°C. Wytwarzanie i wbudowywanie mieszanek betonu asfaltowego w technologii asfaltu spienionego pozwala uzyskać również korzyści środowiskowe, z uwagi na znaczącą redukcję temperatur technologicznych.

Zalety wykorzystania sposobu wytwarzania betonu

zmniejszenie intensywności procesu starzenia asfaltu i mieszanki mineralno-asfaltowej z uwagi na ograniczenie temperatury w procesie wytwarzania,
stosowanie modyfikatora w postaci wosku syntetycznego F-T wpływa na poprawę parametrów fizykomechanicznych mieszanki mineralno-asfaltowej,
obniżenie emisji szkodliwych pyłów i gazów cieplarnianych,
zmniejszenie zużycia energii poświęcanej na podgrzanie głównych materiałów składowych mieszanki, tj. kruszywa i asfaltu, a tym samym redukcja kosztów,
skrócenie czasu stygnięcia mieszanki do poziomu, w którym można wprowadzić ruch,
poprawa warunków pracy przy wytwarzaniu, transporcie i układaniu mieszanki mineralno-asfaltowej,
zmniejszenie uciążliwości wytwórni mieszanek mineralno-asfaltowych w pobliżu terenów zamieszkanych.

Technologia znajdzie zastosowanie w budownictwie drogowym.

Kontakt z Brokerem Technologii
Ośrodek Transferu Technologii, Politechnika Świętokrzyska

Justyna Domagalska

tel. 48 41 34-24-471

e-mail: j.domagalska@tu.kielce.pl

9k=

Czy wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies przez pactt.pl?

Zapisano