
Jednostki naukowe: Politechnika Gdańska
Numer zgłoszenia / patentu: Silnik hydrauliczny satelitowy
Istotą wynalazku jest silnik hydrauliczny satelitowy składający się z korpusu przedniego, satelitowego mechanizmu roboczego stanowiącego planetę, obwodnicę i umieszczonymi między planetą a obwodnicą satelitami, jednej płyty kompensacyjnej, płyty rozrządu oraz kolektora i charakteryzujący się tym, że w korpusie przednim umieszczone są korzystnie dwa łożyska, uszczelniacz i wałem, na końcu którego osadzona jest planeta.
Pomiędzy mechanizmem roboczym a korpusem przednim osadzona jest płyta kompensacyjna zawierająca co najmniej jeden otwór kompensacji łączący szczelinę utworzoną przez czoło planety i tę płytę kompensacyjną z komorą kompensacji. Z drugiej strony mechanizmu satelitowego osadzona jest płyta rozrządu zawierająca kanały rozrządu, których ilość jest równa dwukrotności liczby garbów obwodnicy.
W środkowej części płyty rozrządu, korzystnie współosiowo z wałem silnika, umieszczony jest pierwszy zespół kulka-sprężyna, który umożliwia odprowadzenie przecieków z komory wału do pierwszego kanału zasilającego. W płycie rozrządu między osią wału a obwodem osadzenia planety na czopie wału umieszczony jest drugi zespół kulka-sprężyna, który również umożliwia odprowadzenie przecieków z komory wału do kanału zasilającego w kształcie pierścienia znajdującego się w kolektorze. Oś jednego z kanałów zasilających umieszczona jest równolegle do osi wału i korzystnie pokrywa się z osią wału. Kanał ten z jednej strony połączony jest z kanałami rozrządu za pośrednictwem kanałów usytuowanych promieniowo do osi wału zaś z drugiej strony połączony jest ze znajdującym się w kolektorze przyłączem zasilającym silnik, którego oś korzystnie pokrywa się osią kanału zasilającego.
Drugi kanał zasilający umieszczony jest w kolektorze i ma kształt pierścienia, którego oś korzystnie pokrywa się z osią wału silnika. Kanał ten z jednej strony połączony jest bezpośrednio z kanałami rozrządu zaś z drugiej strony połączony jest ze znajdującym się w kolektorze przyłączem zasilającym, którego oś korzystnie jest równoległa do osi wału. Obwodnica silnika jest nieruchoma i jest ściśnięta między płytą rozrządu a płytą kompensacyjną za pomocą śrub montażowych, umieszczonych po obwodzie obwodnicy korzystnie w równych odstępach kątowych i których ilość jest korzystnie nie mniejsza od ilości garbów obwodnicy.
Innowacyjność, zalety stosowania, przewagi wobec rozwiązań istniejących
- możliwość pracy silnika przy zasilaniu różnymi cieczami roboczymi, tj.: wodą, emulsją oleju w wodzie, olejem roślinnym i olejem mineralnym;
- mała masa silnika w stosunku do innych znanych silników hydraulicznych;
- przyłącza zasilające silnik umieszczone poosiowo w tylnej pokrywie
Obszary możliwych zastosowań
- przemysł wydobywczy,
- budownictwo,
- transport – np. maszyny wyciągowe,
- narzędzia ręczne z napędem hydraulicznym,
- napęd hydrostatyczny maszyn i urządzeń.
Gotowość do wdrożenia TRL 6
Kontakt z Brokerem Technologii
Centrum Transferu Technologii, Politechnika Gdańska
tel. + 48 58 348 66 40
e-mail: ctt@pg.edu.pl
Plik do pobrania
-
Oferta Technologiczna - Silnik hydrauliczny satelitowy
[ .pdf ] 451.48 KB